9:46
40
چقدر از امام زمان(عج) دور هستیم؟

آیت الله بهجت(ره): وقتى تأمّل مى کنیم مى بینیم همه قضایاى امام حسین(ع) در یک روز واقع شد و وقتى مردم کوفه و بصره از قضیّه ى قتل آن حضرت(ع) مطّلع شدند، ناراحت شدند و از ابتلاى آن حضرت و شهادت اسارت اهل بیت(ع)، خدا مى داند که اهل ایمان چه قدر ناراحت بودند، به حدّى که گویا باورشان نمى شد.

در طول این مدّت دل اهل ایمان خون بود. امّا ما بیش از هزار سال است که گرفتاریم و حضرت حجّت(عج) گرفتار است و دشمن ها نمى گذارند بیاید و او را حبس کرده اند. آیا حبسى از این بالاتر که نتواند خود را در هیچ آبادى نشان دهد و خود را معرّفى کند!

در این ما فوق هزار سال که آن حضرت در زندان است، خدا مى داند که قلوب اهل ایمان چه قدر خون است. آیا شایسته است که حضرت غائب(عج) در مصایب و گرفتارى شبیه قضیّه ى حسین بن على(ع) به این مدّت طولانى گرفتار باشد و ما برقصیم و شادى کنیم؟! ""

تا کی باید بار گناهان و اشتباهات خود را متوجه دیگران و دیگر چیزها بکنیم؟ تا کی بایستی این همه مصیبت را به خاطر بی توجهی و فراموش کردن امام زمانمان(ع) تحمل کنیم؟ تا کی می خواهیم خود را گول بزنیم و بیدار نشویم؟ پس کی بناست علت اصلی آن را متوجه شویم؟

پیشوای پنجم شیعیان، امام باقر(ع) می فرماید: هرگاه خداوند بخواهد بر مردم غضب کند (آن هم به خاطر اعمال ناشایست مردم) ما اهل بیت را از مجاورت با آن ها دور می کند. (اذا غضب الله تبارک و تعالی علی خلقه، نحانا عن جوارهم".(1)

بیش از هزار سال پیش که حدود هشتاد سال از دوران غیبت کبرای امام زمان(ع) می گذشت، آن حضرت در نامه ای به شیخ مفید(ره) فرمودند: "ما به خبرهای شما احاطه کامل داریم و چیزی از خبرهای شما برای ما پنهان نمی ماند و آگاهیم از ذلت و خواری که به شما رسیده، از زمانی که عده ای از شما تمایل نموده اند به عقاید و اعمالی (ناپسند) که گذشتگان صالح از آن دور بودند و عهد و پیمانی را که از آن ها گرفته شده بود (نسبت به امام زمانشان) بدور انداختند گویا که نمی دانند."

نکته قابل توجه اینجاست که این توقیع در سال های اولیه دوران غیبت فرستاده شده است، اکنون که وضع بسیار بدتر از آن زمان است و مردم در سختی ها، فشارها و فساد بسیار بیشتری گرفتار شده اند.

علاوه بر اینکه امام زمان(ع) چشم خداست و تمام زندگی ما را می بیند، در هفته دو بار نامه اعمال ما خدمت ایشان عرضه می شود و عملکردهای ما را ملاحظه می فرمایند و براساس آنچه عمل کرده ایم، با ما رفتار می کنند.

آیا می خواهید بدانید فاصله ما با امام زمانمان چقدر است و معنای غربت و تنهایی چیست؟ به این چند جمله ساده و عامیانه خوب دقت بفرمایید؛ به ما فرموده اند که روز جمعه احتمال ظهور حضرت ولی عصر(ارواحنافداه) بیشتر است. "یامولای هذایوم الجمعه و هو یومک المتوقع فیه ظهورک"(2)

حال اگر عصر جمعه ای بعد از نماز مغرب و عشاء، کسی به ما بگوید که امروز هم گذشت و امام زمان (ارواحنا فداه) ظهور نفرمودند و سپس چند لحظه بعد به ما خبر بدهند که از امروز مثلاً سیب زمینی کیلویی بیست تومان گرانتر شده است، شما را به خدا قسم برای کدام یک از این خبرها بیشتر ناراحت می شویم؟ برای کدام یک بیشتر دلهره پیدا می کنیم؟ نگران کدام یک می شویم؟

آیا زمانی که مثلا دخترمان از مدرسه برمی گردد، اول می پرسیم دخترم در راه حجابت را رعایت کردی تا قلب نازنین امام زمان(ع) را نرنجانی؟ یا ابتدا می پرسیم نمره امتحانت چند شد؟ آیا از پسرمان می پرسیم که همزمان با امام زمانت، نمازت را خواندی؟ یا اول می پرسیم مسابقه امروز را بردی یا نه؟ اصلاً به زندگی هایمان نگاه کنیم، آیا رنگ و بوی امام زمان(ع) را می دهد؟ آیاتابلویی که به دیوار خانه نصب کرده ایم، آیا وسایلی که مورد استفاده قرار می دهیم، آیا نوع زندگیمان امام زمان پسند هست؟ آیا نوع معاشرت های ما طوری هست که امام زمان هم وارد مجلسمان شوند، همنشین با ما شده و نظر لطفی داشته باشند؟ یا نه؛ آن قدر محرم و نامحرم بی پروا با هم اختلاط دارند که قلب مهربان امام زمان(ع) را می رنجاند؟ آیا ظاهر خود و خانواده مان آن طوری هست که مورد قبول و رضایت امام زمان(ارواحنا فداه) باشد؟ آیا طریقه درآمدمان طوری هست که امام زمان(ع) به آن برکت دهند و یا قدم به خانه ما گذاشته و بر سرسفره ما بنشینند؟ و خلاصه اینکه آیا روش زندگی ما همانگونه است که امام عصر(ع) می پسندد؟

دوستی می گفت داشتم از حرم مطهر امام رضا(ع) بیرون می آمدم، دیدم شخصی فریاد می زند؟ آی دزد، پولم را دزدیدند و …، مردم هم با یک حالت تأسف و دلسوزی به او نگاه می کردند، با خودم گفتم: الان اگر کسی فریاد بزند: امام زمانم نیست، امام زمانم نیامد و …، مردم با یک حالت تمسخر به او نگاه می کنند و می گویند: او دیوانه شده است.

همه این ها یک طرف که اینگونه نیستیم، گاهی در زندگی مان طوری رفتار می کنیم که انگار از امام زمان(عج)، از آن کسی که اصلا کسی وجود ما به طُفیلی ایشان و به خاطر وجود ایشان خلق شده(3)، طلبکار هم هستیم.

به هر حال یادمان نرود که علاوه بر اینکه امام زمان(ع) چشم خداست و تمام زندگی ما را می بیند، در هفته دو بار نامه اعمال ما خدمت ایشان عرضه می شود و عملکردهای ما را ملاحظه می فرمایند و براساس آنچه عمل کرده ایم، با ما رفتار می کنند.

 

پی نوشت:

1- اصول کافی ، کتاب الحجه ، ح31

2- مفاتیح الجنان –زیارت روز جمعه امام زمان(ع)

3- حضرت ولی عصر(ع) می فرمایند: "نحن صنایع الله و الخلق بعد صنایعنا". الاحتجاج ،شیخ طبرسی،ج2، ص466


برچسب‌ها: <-TagName->
19:4
39
من از اشکی که می ریزد ز چشم یار می ترسم

من از اشکی که می ریزد ز چشم یار می ترسم

ازآن روزی که اربابم شود بیمار می ترسم

همه ماندیم در جهلی شبیه عهد دقیانوس

من از خوابیدن منجی درون غار می ترسم

رها کن صحبت یعقوب و کوری و غمِ فرزند

من از گرداندن یوسف سر بازار می ترسم

همه گویند این جمعه بیا، امّا درنگی کن

از این که باز عاشورا شود تکرار می ترسم

شده کار حبیب من سحرها بهر من توبه

ز آه دردناک بعد استغفار می ترسم

تمام عمر، خود را نوکر این خاندان خواندم

از آن روزی که این منصب کند انکار می ترسم

شنیدم روز و شب از دیده ات خون جگر ریزد

من از بیماریِ آن دیده ی خون بار می ترسم

به وقت ترس و تنهایی تو هستی تکیه گاه من

مرا تنها میان قبرخود نگذار می ترسم

دلت بشکسته از من لکن ای دلدار رحمی کن

من از نفرین و از عاق پدر بسیار می ترسم

هزاران بار رفتم از درت شرمنده برگشتم

ز هجرانت نترسیدم ولی این بار می ترسم

دمی وصلم، دمی فصلم، دمی قبضم، دمی بسطم

من از بیچارگیّ آخر این کار می ترسم

جهان را قطرۀ اشک غریبی می کند ویران

من از اشکی که می ریزد ز چشم یار می ترسم


برچسب‌ها: <-TagName->
9:6
38
مهدی (عج)

 

روز تو خواهی آمد                   از سوی مهربانی 

تا از دلم بشویی                   غم های روزگاران 

اللهم عجل لولیک الفرج


برچسب‌ها: <-TagName->
11:30
37
او خواهد آمد

با سپاهی از شهیدان خواهد آمد


برچسب‌ها: <-TagName->
9:54
36
نقش آب در بهداشت و پاکیزگی از نگاه قرآن
یکی از نعمت­های خدای متعال برموجودات هستی، آب است که حیات زمین و موجودات به آن وابسته است و آب نهرها، چشمه­ها، رودخانه­ها و ... همگی از آب باران است. بنابراین، منبع تمام آب­ها قابل شرب در روی زمین اعم از چشمه­ها، چاه­ها، نهرها و ... آب باران است؛ به همین جهت است که کمبود نزولات آسمانی، کاستی این آب­ها و در نتیجه خشک سالی و ... را در پی دارد. این سخن گهر بار پیامبر اکرم (ص) که می­فرماید: « لیس ماء فی الارض الا و قد خالطه ماء السماء»؛ هیچ آبی در زمین نیست، مگر آن­که آمیزه­ای از آب باران دارد،۱ به همین مسئله اشاره دارد.
اصل وجود آب از آسمان است. اگر چه طبق برخی از نظریات اصل وجود آسمان­ها و زمین از آب است. اما در این­جا بحث از وجود آب­های موجود بعد از شکل گیری آسمان­ها و زمین است: «... وانزلنا من السماء ماءً طهوراً»؛ ... و از آسمان آبی پاک کننده نازل کردیم.۲ این آیه بر وجود اصالت آب­های موجود بر روی کرۀ زمین، از آسمان تصریح دارد.
علامه طباطبائی در تفسیر گران­سنگ المیزان می­نویسد: جملۀ « فانزلنا من السماء ماءً فاسقیناکموه...»؛ و از آسمان آبی نازل کردیم و شما را با آن سیراب ساختیم ...،۳ اشاره به باران است که از ابرها فرو می­ریزد. این نیز در مباحث علمی روز پذیرفته و مسلم است که آب­های موجود در کرۀ زمین از باران­های نازل شده از آسمان است. بر خلاف دیدگاه عالمان گذشته که معتقد بودند آب، خود کره­ای ناقص است که بیشتر کرۀ زمین را پوشانده و خود یکی از عناصر چهارگانه است.۴

قرآن کریم از آب باران  به عنوان «طهور» توصیف می­کند که بیانگر پاکی و پاک کننده بودن آن است. طهور؛ یعنی پاکیزه و پاک کننده است. هم آلودگی­های ظاهری را می­زداید و هم نجاسات معنوی را از بین می­برد.۵
در روایت آمده است: « فاذا غسلت وجهک تناثرت الذنوب التی اکتسبها عیناک بنظرهما وفوک بلفظه فاذا غسلت ذراعیک تناثرت الذنوب عن یمینک و شمالک...»؛ هنگامی که صورت خود را با آب ]وضو[ شستی گناهانی که به وسیلۀ چشم و زبان انجام دادی پاک می­شود و زمانی که دست­هایت را شستی گناهانت از سمت راست و چپ پراکنده می­شوند.۶
درتاریخ آمده است که در جنگ بدر، لشگر و سپاه مشرکان قبل از مسلمانان برسر آب فرود آمدند و مسلمانان بر منطقه­ای خشک و شن­زار استقرار یافتند، بدین سان بر اثر نداشتن آب هم تشنه شدند وهم نتوانستند بدن خود را از آلودگی­ها پاک سازند. شیطان به وسوسه پرداخت که شما باید با همین حالت آلودگی نماز بخوانید و پاهای شما در ریگ فرو رود. پس خداوند باران را بر آنان نازل کرد. مسلمانان در این آب زلال تن شستند و جان را جلا بخشیدند، و نیز اردوگاه آنان که ریگ زار بود سفت ومحکم  واردوگاه کفار گل و لغزنده شد.۷
در روایتی از امام علی (ع) آمده است که آن حضرت پاکیزگی آب باران را مفهومی گسترده­تر بخشیده و فرمود: «از آب آسمان بنوشید که پاک کننده است و زدایندۀ بیماری­ها است».۸
بحرانی در ذیل آیۀ ۱۱ سورۀ انفال روایتی دیگر به همین مضمون از امام صادق(ع) نقل می­کند: «از آب باران بنوشید که پاک کنندۀ بدن و بر طرف کنندۀ بیماری­ها است».۹

درقرآن کریم پاکیزگان محبوب پروردگار شمرده شده­اند،۱۰واین بدان جهت است که طهارت وپاکیزگی پیش خدای متعال محبوبیت دارد. ازاین رو از یک سو در آیات زیادی (مانند مائده، آیۀ ۶؛ مدثر، آیۀ ۴، و...) به طهارت و پاکیزگی سفارش شده است. چنان­که خداوند انسان را به گونه­ای آفریده که به پاکیزگی میل دارد.۱۱
از سویی دیگر آب وسیله­ای برای طهارت و تأمین بهداشت معرفی شده که خداوند آن­را در اختیار بشر قرار داده است.

استخدام واژۀ «طهور» در آیۀ ۴۸ سورۀ فرقان، نگرش قرآن به نقش و تأثیر آب در پاکیزگی محیط زندگی - که از نعمت­های خدا بر بندگان است- را نشان می­دهد. برداشت رایج و نسبتاً مشهور از واژۀ «طهور» صیغۀ مبالغه بودن آن است. برخی از مفسران مبالغۀ موجود در واژۀ طهور را این گونه شرح داده­اند که طهارت بسیار آب سبب می­شود که پاک کنندۀ (مطهِّر) اشیای دیگر هم بشود؛ یعنی طهارتش به هر چیزی که با آن بر می­خورد، سرایت کند.۱٢
اما زمخشری این برداشت را با صیغۀ طهور که از فعل لازم گرفته شده و نه متعدی بی ارتباط می­داند. وی معتقد است که طهور یا صفت به معنای طاهر یا اسم آلت مانند وقود (چیزی که با آن آتش افروخته می­شود) ویا وَضوء (چیزی که با آن وضو گرفته می­شود) است. بنابراین، طهور به معنای وسیله و ابزار طهارت است.۱۳
به هرحال، آنچه را که در میان مفسران مشهور است، همان مبالغه بودن آن است، و به همین جهت است که معنای آن پاک بودن و پاک کردن است؛ یعنی هم ذاتاً پاک است و هم چیزهای آلوده را پاک می­کند، اما غیر از آب، بسیاری از چیزها پاک­اند، ولی هرگز این ویژگی را ندارند که چیزهای آلوده را پاک کنند.۱۴

بنابراین، آب علاوه بر خاصیت حیات بخشی، دارای یک ویژگی بسیار مهم دیگری است که آن خاصیت پاک کنندگی آن است. اگر آب وجود نداشت علاوه بر آن­که زندگی امکان نداشت، در یک روز سراسر جسم و جان و زندگی انسان کثیف و آلوده می­شد. اگرچه آب معمولاً کشندۀ میکروب نیست، ولی به جهت خاصیت حلال بودن فوق العاده­اش می­تواند انواع میکروب­ها را در خود حل کند و بشوید و از بین ببرد و از این نظر کمک بسیار مؤثری به سلامت انسان و مبارزه با انواع بیماری­ها می­کند.

گذشته از این، در بیشتر ادیان از جمله اسلام، مسیحیت و یهودیت، آب مادۀ پاک ‌کننده است. برای مثال، در مسیحیت غسل تعمید را در کلیسا با آب انجام می­دهند.
در مذهب شینتو (مذهب ژاپنی) در تمام مراسم عبادی از آب برای پاکیزه ساختن بدن فرد یا مکان خاصی استفاده می­‌شود
در بسیاری ادیان همچون اسلام نوعی مراسم عبادی وجود دارد که در آن، مرده را با آب پاک شست­وشو می­ دهند(غسل). در دین اسلام هم پاکیزه کردن روح از آلودگی­ها به وسیلۀ غسل و وضو نیز با آب انجام می­گیرد. در نتیجه، آب هم پاک کنندۀ روح و هم جسم است. آب نه تنها جسم ظاهری را شست­وشو می­دهد، بلکه حالتی روحی و روانی در انسان ایجاد می­کند و زمینه ساز راه یافتن وی به حریم مقدسات دینی می­شود. آب وسیله­ای است که زمینۀ ارتباط انسان را با معبودش فراهم می­سازد. در دین اسلام هیچ­کس نمی­تواند به راز و نیاز با خدا بپردازد و در آستان مقدس او به نماز بایستد، مگر آن­که خود را با آب شست­وشو دهد. هیچ مسلمانی نمی­تواند به طواف خانۀ خدا بپردازد، مگر آن­که زمینۀ آن­را با آب ]وضو[ فراهم آورد. تماس با خط قرآن، اسم خدا و... نیز در همین مقوله­اند. 

آب علاوه بر بهداشت فردی باعث بهداشت اجتماعی و پاکیزگی طبیعت و پیرایش محیط از هر نوع آلودگی مضر به آن، می‌شود.
برخی قرآن پژوهان برای نشان دادن سازگاری آیات قرآن با علم گفته‌­اند: آبی که بر زمین می‌بارد، افزون بر جلا دادن برگ درختان، میکروب‌­های پراکنده در هوا را نیز فرو می‌ریزد و همین که در زمین جاری شد آلودگی‌­های روی زمین را با خود به رودخانه‌­ها، دریاها یا به داخل زمین فرو می‌برد. همچنین آب، حامل حیوانات ذره‌بینی بسیاری است که آلودگی‌­های موجود در آن‌­را از میان می‌برد. این موجودات که با استفاده از اکسیژن، به تصفیۀ آب می‌پردازند، هر قدر آب از صفای بیشتری برخوردار باشد، قدرت بیشتری برای جذب اکسیژن داشته، بهتر می‌توانند نقش خود را ایفا کنند.۱۵

براساس آموزه‌­های دینی، نگاه به جریان آب نقش بسزایی در شادی و نشاط و انبساط روحی دارد و علاوه بر روشنی دل و افزایش بینایی انسان، دارای تأثیر مهمی در تقویت نور چشم ظاهر است. 
نگریستن به آب جاری از توصیه‌­های مکتب حیات بخش اسلام است؛ چرا که نگاه به آب جاری مایۀ جلای چشم و افزایش روشنایی آن شمرده شده است. از امام صادق(ع) نقل شده است: چهار چیز چهره را روشن و نورانی می‌کند که یکی از آنها نگاه کردن به آب جاری است.۱۶
بنابراین، آب پاکیزه که خود پاک کنندۀ آلودگی‌­ها و پلیدی‌­ها است از نعمت‌­هایی است که تأمین سلامت انسان وابستگی تام به آن دارد و تأمین پاکیزگی انسان به عنوان مقدمه و پایه و اساس تندرستی در گرو استفادۀ درست از آن است.
خداوند متعال نعمت‌­های دنیا، اعم از خوردنی‌­ها، آشامیدنی‌­ها و هر آنچه که موجب رفاه و آسایش زندگی است را برای انسان آفرید و بر اساس آموزه‌­های قرآن کریم، انسان از استفاده و لذت بردن از این زندگی و نعمت‌­های آن منع نشده است، ولی از تلف نمودن، استفاده نابجا و تخریب آنها منع شده است: «یا بنی آدم... کلوا و اشربوا و لا تسرفوا انه لا یبحب المسرفین»؛ ای فرزندان آدم... و]از نعمت‌­های خدا[ بخورید و بیاشامید، ولی اسراف نکنید که خداوند اسراف کنندگان را دوست نمی‌دارد.۱۷
بهره‌گیری از نعمت‌­های الاهی که خداوند برای استفادۀ بندگان خود آفریده، در سلامت انسان و رفاه و آسایش وی جایگاه ویژه دارد. استفادۀ بهینه از آنها حق هر شهروندی است و به نفع تکامل جسمی و معنوی وی و دیگران است. اما اگر انسان آب پاکیزه و زلال را- که از ابرها می‌چکد و بر زمین و جویبارها جاری می‌شود و هديۀ گرانبهای الاهی و مظهر نشاط، پاكی، شادی، سرزندگی و ادامۀ حيات بشر است- استفادۀ درست و صحیح نکند و یا در اثر آلودگی‌­هایی که با دست بشر ایجاد می‌شود، تبدیل به مایعی خطرناک و زیان آور کند - که در این صورت نه تنها مایۀ حیات نیست، بلکه سبب بیماری‌­های خطرناک، حتی موجب قطع حیات می‌شود- این کار استفاۀ نادرست از نعمت‌های الاهی و کفران نعمت است. و بسا غضب الاهی را به دنبال داشته باشد.
 در تفسیر آیۀ ۸ سورۀ تکاثر- ثم لتسئلن یومئذ عن النعیم؛ سپس در آن روز (همۀ شما) از نعمت‌­هایی که داشته‌­اید بازپرسی خواهید شد- از امام علی(ع) آمده است: یکی از نعمت‌­هایی که مورد سؤال و بازخواست قرار می‌گیرد، «آب سرد» است.۱۸  
 
به هرحال آب سالم و پاکیزه از نیازهای اوّلیۀ آدمی است. لذا وظیفه و مسئولیت ما شهروندان در قبال این مایۀ حیاتی و بزرگ­‌ترین نعمت خداوندی، استفادۀ بهینه و صحیح و دوری از اسراف و هدر دادن آن است. به ویژه در دنیای امروز که آب با هزینۀ بالا و با تلاش و زحمت فراوان در اختیار ما قرار می‌گیرد.
 
پی نوشت
۱. مجلسی، بحار الانوار، ج۶۶، ص۴۴۷.
۲. فرقان، آیۀ ۴۸.
۳. حجر، آیۀ ۲۲.
۴. طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان، ترجمۀ فارسی، ج۱٢، ص۲۱۳-٢۱۴.
۵. طبرسی، مجمع البیان، ج۴، ص۱۷۳.
۶. وسائل الشیعة، ج۱، ص٢۷۶.
۷. طبرسی، مجمع البیان، ج٢، ص۵۲۶.
۸. مجلسی، بحارالانوار، ج۶۳، ص۴۵۳؛ بحرانی، البرهان فی تفسیر القرآن، ج٢، ص۶۹.
۹. "اشربوا ماء السماء، فانه یطهر البدن و یدفع الاسقام"؛ بحرانی، البرهان فی تفسیر القرآن، ج٢، ص۶۹.
۱۰. بقره، آیۀ ٢٢٢، توبه، آیۀ ۱۰۸.
۱۱. مائده، آیۀ ۶.
۱٢. ابن عربی، احکام القرآن، ج۳، ص۴۳۷.
۱۳. زمخشری، کشاف، ج۳، ص۲۸۴.
۱۴. تفسیر نمونه، ج۱۵، ص۱۱۶.
۱۵. بازرگان، مهدی، مطهرات در اسلام، ص٢٢-۲۵.
۱۶. مجلسی، بحارالانوار، ج۷۶، ص۲۸۹.
۱۷. اعراف، آیۀ ۳۱.  
۱۸. دائرة المعارف قرآن کریم، «جمعی از نویسندگان دفتر تبلیغات اسلامی»، ج ۱، واژۀ «آب».

برچسب‌ها: <-TagName->
9:23
35
آجرک الله یا بقیه الله

فرا رسیدن ایام سوگواری بانوی دو عالم فاطمه زهرا (س) را به ساحت مقدس امام زمان (عج) و شیعیان آن حضرت تسلیت عرض می نمائیم .


برچسب‌ها: <-TagName->
10:20
34
ولادت با سعادت حضرت زینب کبری (س) مبارک باد


برچسب‌ها: <-TagName->
9:11
33
زمین دلتنگ و مهدى ....

r2zt7xw3auk7eyjxu89s.gif

 

زمین دلتنگ و مهدى بیقراراست‏

فلک شیدا، پریشان روزگار است

دلا، آدیـــــــنه شد، دلبر نیـــــامد

غـــروب انتـــظارم سرنــــــــیامد

 

همه دلــــــها پر از آه و غم و درد

همه آلاله‏ها پـــــــــــژمرده و زرد

 

نفس‏ها خـــسته و در دل خموشـند

فغانها بى‏ صدا و پرخروشــــــــند

 

نه رنگى از عدالت، نى از صداقت‏

در و دیوار دارد  نقش ظــــــلمت

شده پرپر گـــــــــل مهر و محـبّت‏

همــه دلـــــــها شده سرشار نفرت

 

شده شام یتیمان، نالــــــه و اشــک‏

برد هرکــس به کاخ دیگرى رشک

شده پژمـــــــرده غنچه در چمنزار

بگشت آواره گل در کوى گـــــلزار

 

نشسته دیو بر دلـــــــــــهاى خفته‏

همه جا بذر نومــــــــــــیدى شکفته

زده زنـــــــــــگارها آئین و مذهب‏

دمى، رویى زسرور نیست یا رب

به اشک چشم و مهر و ماه، سوگند

به آه و ناله دلــــــــــــــهاى دربند 

اگر نرگس زهجرت زار زار است‏

شقایق تا قیامت دغـــــــــدار است


برچسب‌ها: <-TagName->
21:3
32
یا صاحب الزمان(عج)


برچسب‌ها: <-TagName->
20:56
31
صحبتی شد که خدا باب نجاتی بفرست

 


برچسب‌ها: <-TagName->
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 8 صفحه بعد